Automobilisten die een zwarte doos laten installeren kunnen korting krijgen op hun verzekeringspremie. Maar hun wantrouwen is nog groot, schrijft Smartdriving.nl.
Beter rijgedrag begint met beloning voor chauffeurs. Steeds meer verzekeraars willen daarom ook auto’s voorzien van een ‘black box’. Tien jaar geleden was daar nog weinig animo voor onder automobilisten, maar de tijden veranderen.
Vliegtuigen zijn standaard uitgerust met een zwarte doos om bij ongelukken de oorzaak te achterhalen. Door de opkomst van nieuwe technologie is het inbouwen van een zwarte doos ook steeds betaalbaarder geworden en auto’s vaker ‘connected‘ zijn, ligt het installeren van een black box in auto’s steeds meer voor de hand.
En dat kan in potentie voordeel opleveren voor automobilisten. Met de ‘big data’ die verzameld wordt met een black box, kunnen verzekeraars de klanttevredenheid verbeteren. Daar moet wel wat tegenover staan: automobilisten willen niet gratis hun privacy opgeven en verwachten compensatie voor het rijden met een zwarte doos.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt daarnaast dat belonen, straffen en een betere informatievoorziening kunnen leiden tot gedragsverandering en veiliger, milieuvriendelijker rijden.
Klanttevredenheid
Maar willen verzekeraars de nieuwe stroom gegevens ook gebruiken om de klant beter te bedienen? Dat lijkt tegen te vallen. In een onderzoek van Capgemini geeft slechts 12 procent van verzekeraars aan dat het verbeteren van klanttevredenheid een topprioriteit is bij het gebruiken van big data.
33 procent geeft topprioriteit aan het verbeteren van de eigen winstgevendheid met big data, onder meer door het opsporen van frauduleuze claims. Het verbeteren van de klanttevredenheid telt dus minder zwaar, zodat installatie van de zwarte doos op grote schaal nog niet is geschied.
Capgemini stelt dat verzekeraars een kans laten liggen, omdat de klanttevredenheid in de branche op dit moment erg laag ligt. De onderzoekers denken dat een black box mogelijkheden biedt om klanten een persoonlijke prijsstelling te geven en te belonen voor goed gedrag. Ook kunnen zij de klantenservice verbeteren met nieuwe online diensten. Hiermee kunnen zij nieuwe klantsegmenten aanboren.
Pay how you drive
Toch lopen Nederlanders nog niet warm voor het delen van gegevens over hun rijgedrag met verzekeraars. Verzekeraar Allsecur speelt op deze scepsis in door een pay-how-you-drive-verzekering aan te bieden via myJINI, een derde partij.
myJINI is een mobiliteitsbedrijf dat begon met spitsmijdingsprojecten, waarin klanten een beloning krijgen als ze niet in de spits rijden. Chauffeurs met een zwarte doos kunnen de premiekorting voor goed rijgedrag bijvoorbeeld gebruiken om met korting brandstof te tanken.
De diensten van myJINI zijn gericht op gedragsverandering. Via een black box die automobilisten bij hun auto inpluggen, registreert het bedrijf gegevens die uitstekend in te zetten zijn bij ritregistraties. Het logische vervolg is een pay-how-you-drive-verzekering.
Eerst was er het idee, later ging myJINI op zoek naar een verzekeraar die het in praktijk wil brengen. Allsecur, een online verzekeraar, toonde interesse, omdat het hiermee goed rijgedrag kan stimuleren. Het bedrijf is bereid om automobilisten met een black box korting te geven op de premie, maar om scepsis bij klanten te voorkomen, gebeurt dat voorlopig dus nog via een derde partij.
Sceptische consument
"Onze premie wordt vastgesteld op basis van risicoprofielen, maar binnen die profielen loopt het rijgedrag nogal uiteen", zegt Jeroen Kuiper van Allsecur in Amweb, het vakblad voor verzekeraars. "We wilden mensen de mogelijkheid bieden om te laten zien hoe ze rijden, en dat ze goed rijgedrag terug zouden zien in de prijs. Vooral onder jongeren leeft dat."
Allsecur heeft onderzoek gedaan om te zien hoe de perceptie van de consument hierover is. En die blijken best sceptisch. "Ze hadden moeite met het idee van verzekeraars die hun rijgedrag volgen", aldus Kuiper. "Dus wilden wij het niet zelf op de markt brengen, maar aansluiten bij andere partijen die dit soort oplossingen aanbieden."
Leden van myJINI kunnen een verzekering nemen bij Allsecur en krijgen standaard al 5 procent korting op hun verzekering. Met goed rijgedrag kan dat oplopen tot 25 procent. Kuiper: "Je komt in een community terecht en op basis van je positie daarin krijg je korting. Als je helemaal onderin komt, krijg je 0 procent, middenin kom je op 15 procent en bovenin 25 procent."
Allsecur keert de korting niet in euro’s uit, maar in JINI$. Hiermee kan een klant bijvoorbeeld 15 cent korting per liter krijgen op brandstof bij Shell.
Kilometerheffing
Naast myJINI kunnen automobilisten ook via Fairzekering (een initiatief van Nationale-Nederlanden) en RISK (samen met Independer en alweer Nationale-Nederlanden) inmiddels pay-how-you-drive-verzekeringen afnemen.
Achmea en OHRA doen proeven. OHRA met de ‘Stap in’ verzekering voor jongeren en bij Achmea is de proef nog zo vers, dat er online nog geen informatie is te vinden. Op de website rijgedragverzekering.nl staat een overzicht van alle aanbieders.
De conclusie is dat de opkomst van zwarte dozen in auto’s onontkoombaar lijkt. Dit biedt de overheid ook kansen om op een goedkope manier een kilometerheffing in te voeren.
Lees ook op Smartdriving.nl
Is een brandstofauto over 10 jaar nog iets waard?
Particulieren en mkb’ers kunnen laadpalen gaan verhuren
Elektrisch vervoer gratis dankzij zonne-energie?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl